Τετάρτη, 23 Ιουλίου 2008

Γίνεται ένας επαναστάτης να είναι τόσο συντηρητικός (ή μήπως αλλάξαν οι καιροί κι οι άνθρωποι)


Αυτές τις μέρες έπιασα τον εαυτό μου να υποστηρίζει σε δύο θέματα ακραίες, συντηρητικές απόψεις. Ή τουλάχιστον απόψεις που για τους γονείς μας θα θεωρούνταν ακραία συντηρητικές.
Και το πράγμα γίνεται ακόμα χειρότερο αν σκεφτείτε ότι όχι απλά τις υποστήριζα και τις υποστηρίζω αλλά είμαι εντελώς αμετακίνητος ως προς αυτές.
Να εξηγηθώ όμως καλύτερα.

Το πρώτο θέμα είναι το ότι θα ήθελα να επιστρέψει το πολυτονικό σύστημα.
Συνεχίζετε ακόμα να διαβάζετε;
Και επιμένω. Να επιστρέψει το πολυτονικό.
Ομολογώ ότι δεν γνωρίζω να γράφω σε πολυτονικό σύστημα.
Είμαι και εγώ παιδί της άτυχης γενιάς που διδάχθηκε το μονοτονικό-ατονικό-greeklish σύστημα.
Ψάχνω όμως.
Και ψάχνω, όχι μόνο μέθοδο για να μάθω (προτού καταφύγω στον αυτόματο πολυτονιστή) αλλά και τρόπο να γράφω πολυτονικά στο ιστολόγιο αυτό.
Θεωρώ ότι το πολυτονικό σύστημα (όπως και η σωστή - ορθή γραφή των λέξεων) είναι το μόνο που μπορεί να επαναφέρει τη μουσικότητα της γλώσσας μας.
Διαφωνώ με όσους υποστηρίζουν την απλοποίηση της γραφής μας.
Βρίσκω ότι η ορθογραφία βασίζεται σε απλούς "μαθηματικούς" κανόνες. (τους οποίους αποφεύγουν επιμελώς να μας διδάξουν).
Βλέπω ότι η προτεινόμενη ομογενοποίηση της γλώσσας μας την απομακρύνει τόσο πολύ από την αρχική σημασία και λειτουργικότητά της και τείνει να τη διαφοροποιήσει σε σχέση με τη (θεόπνευστη) γλώσσα των προγόνων μας, όσο διαφοροποιεί η ομογενοποίηση τη γεύση του γάλακτος της Νεστλέ, με αυτό που έχει μόλις αρμεχθεί.

Αυτό όμως με φέρνει σε πλήρη αντίθεση με τους προοδευτικούς. Με ανθρώπους που αγωνίστηκαν τίμια και σκληρά για να φέρουν τη δημοτική και το μονοτονικό. Ο παππούς μου θεωρεί τίτλου τιμής, τον καθημερινό αγώνα του (σαν εκπαιδευτικός) να
εμπεδώσει μεταξύ άλλων τη χρήση της δημοτικής.
Πόσο απολαμβάνω την δεικτική παράφραση του: "Μέριασε βράχε να διαβώ" σε "ύπαγε λοφίσκε ινα διέλθω"!
Και καταλαβαίνω απόλυτα την ιστορική ανάγκη να γίνει το γραπτό κείμενο προσιτό και κατανοητό στην πλατιά λαϊκή μάζα που δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να διδαχθεί σωστά ελληνικά.

Πλέον όμως οι συνθήκες έχουν αλλάξει.
Η πρόσβαση στην γνώση και την πληροφόρηση είναι πολύ πιο εύκολη και άμεση.
Οι πειρασμοί και οι αιτήσεις για μια "παγκόσμια γλώσσα" εντονότερες.
Και παρότι η ελληνική γλώσσα αν και εκφυλισμένη μπορεί ακόμα και τώρα, να παραμένει ανένταχτη και ατίθαση (και αναντικατάστατη!) νομίζω ότι χρειάζεται να σταθεροποιήσει και πάλι τις βάσεις της. Να γυρίσει και να ρίξει μια ματιά στο ιστορικό παρελθόν της.

Φυσικά δεν μιλάμε για επαναφορά σε μια γλώσσα "κατεψυγμένη" αλλά για μια επανατροχοδρόμηση της (ζώσας) γλώσσας μας στη σωστή κατεύθυνση.
Νομίζω άλλωστε ότι είναι και πιο εύηχη η εκφορά της γλώσσας μας έτσι.
Πιο ολοκληρωμένη, πιο εκφραστική. Και σε τελική ανάλυση πιο εύκολη.

Όμως εδώ δεν είμαι για να γράψω το μανιφέστο για την επαναφορά του πολυτονικού. Δεν είμαι ούτε αρκετά ικανός, ούτε αρκετά σημαντικός άλλωστε για να το κάνω.
Αναφέρομαι σε αυτό γιατί με τρομάζει η διαπίστωση ότι έρχομαι σε ευθεία αντίθεση με τον παππού μου και μάλιστα με πλήρη αντιστροφή των ρόλων του προοδευτικού και του συντηρητικού.
Ο παππούς μου "πολέμησε" την καθαρεύουσα και το πολυτονικό και κέρδισε την πρόοδο και εκλαΐκευση της γλώσσας στη μονοτονική της μορφή.
Και εγώ επιζητώ την επαναφορά σε νόρμες και κανόνες του προηγούμενου αιώνα ως βήμα προόδου και εξέλιξης!
Είμαι δηλαδή (αν και επαναστάτης) πιο συντηρητικός από τον παππού μου!!
Και αυτό μου προκαλεί κατάπληξη και αμφιβολία!!
Βοήθήστε με παρακαλώ να ξεκαθαρίσω την εικόνα μου για τον εαυτό μου και τον κόσμο (θα μπορούσε να είναι και ο τίτλος του μπλογκ!)

Υ.Γ. 1 Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ορθογράφο και ακριβολόγο και στεναχωριέμαι γι' αυτό

Υ.Γ. 2 Δεν ξέχασα να αναφέρω το δεύτερο θέμα, το οποίο χρειάζεται τον χώρο του και γι΄αυτό θα το αναπτύξω σε επόμενη ανάρτηση.

15 σχόλια:

seisaxtheia είπε...

επειδή ασχολούμαι με την γλωσσα και έτυχα να εχω περάσει ενα χερακι μπογιά το θέμα ...θελω να σ πω πως όλοι οι τονισμοι της αρχαιας ελληνικης(βαρεια, οξεια, περισπωμένη,ψιλή, δασεια)αλλα και οι διφθογγοι(οπως το j) ειχαν κυριως χρηστική αξια αφου διευκολυναν στην κατανοηση της γλωσσας απο τους βάρβαρους....
Αν και στην ουσια ακόμα δν εχει προσδιοριστει ο τροπος που οι Ελληνες της αρχαιτητας μιλουσαν(οι συγχρονη ελληνικη θα ηταν μαλλον ακατανοητη σε αυτους αφου απεχει παρασαγγας απο την "σωστη"προφορα---(δν ξερω αν ετυχε ποτε να ακουσεις ερασμική)---ειναι σιγουρο πως δεν μιλουσαν ακριβώς-τραγουδούσαν(μν φανταστεις μικροφωνα , πιστες και κοε -απλα υπηρχε μια αρμoνικη μελωδικότητα στισ λεξεις)---επομενως ο τονισμος ηταν ενας τροπος να διαχωρισουν τα βραχυχρονα και μακροχρονα(σκεψου ενα φαινομενο σαν το μετρο(ιαμβικο, τροχαικο κλπ)της λογοτεχνιας αλλα με βραχυχρονες και μακροχρονες συλλαβες αντι για τονισμενες και ατονες!), να αναδειξουν τις λεπτες αποχρώσεις της φωνής, τις ανεπαισθητες αλλοιώσεις των φθόγγων....
Σημερα αυτο ειναι παραλογο---πως ονειρευσαι μια νεκρη γλώσσα-μια γλώσσα που γράφεται αλλα δεν ακουγετται---μια γλώσσα που δεν εξελισσεται αλλα σηπεται και αργοπεθαινει?
Κατανοω την ελξη π σ ασκει--και αν πραγματικα θελεις να γραφεις σε πολυτονικό--μπορεις--εχω γνωρισει ατομα π το επελεξαν ---αλλα πρεπει πραγματικα να εχεις σωστη καθοδηγηση--τα λάθη εδώ δεν επιτρεπονται(αν κανεις κατι τοσο ομορφο δεν μπορεις να το σπιλωσεις με γραμματτικά λαθη)----βεβαια δεν εχω καταλαβει ακομα αν θελεις την πλαστη καθαρευουσα(η την γλώσσα του Κοραη-(καλα αυτο θα ειναι κινεζικο βασανιστηριο))η την αγνη ελληνικη---αλλα η γλώσσα θελειακροβασια και ειναι τοσο ευκολο να ταλαντευτεις και να πεσεις!-Be aware!

ΠΡΩΤΟΠΛΑΣΤΗ... είπε...

Θιγεις ενα πραγματικα μεγαλο θεμα για το οποιο υπαρχουν στιγμες που τεινω να θεωρηθω κι εγω συντηρητικη υποστηριζοντας το πολυτονικο. Αλλες φορες διαβαζω τα επιχειρηματα και τους αγωνες των δημοτικιστων και καταληγω στο οτι καλως καθιερωθηκε η δημοτικη.
Ισως τελικα θα προτιμουσα να διδασκεται σωστα η αρχαια ελληνικη, ετσι ωστε να εχουμε μια (τουλαχιστον) ιδεα για το μεγαλειο της γλωσσας μας. Θεωρω ακρως απογοητευτικο το συστημα των κατευθυνσεων στο λυκειο μιας και η θετικη κ η τεχνολογικη κατευθυνση "με χαρα" απαλλασσονται απο τα αρχαια ελληνικα! Αν δεν κανω λαθος τα τελευταια δυο χρονια μπηκαν τα αρχαια ελληνικα στην τριτη λυκειου ως μαθημα γενικης παιδειας που ομως εξεταζεται σε ενδοσχολικο επιπεδο.
Αν διδασκομασταν σωστα τα αρχαια ελληνικα ειμαι σιγουρη οτι θα αγαπουσαμε τη γλωσσα μας και θα τη χειριζομασταν πιο σωστα.

Μαλλον δεν ειμαι ουτε συντηρητικη ουτε προοδευτικη! Ειμαι κατι ενδιαμεσο...!

Καημος είπε...

@seisaxtheia, σε ευχαριστώ για το σχόλιό σου
Οι γνώσεις μου σχετικά με τη γλώσσα είναι ελάχιστες διαισθάνομαι μπροστά στις δικές σου.
Ωστόσο το θέμα που (ανεπιτυχώς φοβάμαι) προσπάθησα να θίξω είναι το πισωγύρισμα στις αντιλήψεις μου σε σχέση με την γενιά των γονειών και των παππούδων μου.
Και την σκέψη μου ότι η πρόοδος δεν είναι μια ευθεία γραμμή εξέλιξης αλλά μια σπείρα η οποία μεγαλώνοντας περνάει (με τον δικό της - πιο σωστό κάθε φορά τρόπο) από τις ίδιες γειτονιές. Τα ίδια πάνω κάτω θέμα, ειδομένα από άλλη οπτική.
Όσο για τη γλώσσα αυτή καθ΄αυτή θέλω να μπορώ να συνεχίζω να γράφω π.χ. δεδομένα αντί για δοσμένα, πεπραγμένα αντί για πραγμένα, παππούς με δύο π, γραφείο ευρέσεως εργασίς αντί για βρέσεως, άλμα επι κοντώ και όχι πάνω σε κοντάρι...
Και φυσικά να τονίζω με όλους τους τόνους. Δηλαδή οι Ισπανοί ας πούμε είναι πιο έξυπνος λαός; Γιατί να πρέπει να μη μάθω από που έρχεται η κάθε λέξη; Και το ότι ίδια και απαράλλαχτη χρησιμοποιείται εδώ και 3 (και βάλε) χιλιάδες χρόνια!

Καημος είπε...

@πρωτόπλαστη, καλησπέρα.
Και εγώ μετανιώνω για τη χαρά με την οποία δέχθηκα την απαλλαγή της γενιάς μου από την διδασκαλία των αρχαίων από το πρωτότυπο!
Αλλά δίνω ένα μικρό ελαφρυντικό γιατί ίσως κυριολεκτικά να χάρηκα που απαλλαγήκαμε από αυτή καθ' αυτή τη συγκεκριμένη μέθοδο παρά από τα αρχαία ελληνικά ως γνώση.

Και φυσικά δεν υπάρχει μόνο άσπρο ή μαύρο (πρόοδος ή συντήρηση) αλλά και όλη η ενδιάμεση χρωματική παλέτα που σε εποχές όξυνσης και πόλωσης είναι αδύνατο να εμφανιστεί!

jacki είπε...

Είναι απίστευτο. Σε λίγο θα γράφουμε τα πάντα με ι και ο. Πως θα σου φαινόταν αν έγραφα πολι καλι ι αναρτισι σου. Κε το θεμα που διαλεξες παρα πολι ενδιαφερον.
Αίσχος....

seisaxtheia είπε...

Aytos einai kai o dikos moy kaimos , kahme...oti adi na prostatepsoyme oti exoyme kai na to anadeiksoume ...to katastrefoume ....Spoudazo thn glossa kai epeidh o aderfos m einai molis stis protes taksis tou dimotikou tha s po oti an pote diavasis ta vivlia tous tha apogoiteuteis...ta pada aplopoithikan (βρομικος(αντι βρώμικος),συνεχώς ενεστωτας (αντι για κανονικη ακολουθια των χρόνων)κατάργηση των διφθόγγων-αβγο,αφτη(και αφτι)εφκολος αντι αυγό,αυτή(και αυτί),ευκολος, καταργηση του αναδιπλασιασμου στον παρακειμενο,ξανα-καταργηση ολων τον "αχρηστων φωνηέντων(οπως κ καποιος άλλος ανέφερε),επανα-ξανα-ματα- καταργηση των εγκλισεων (θέλω φάω -αντι θέλω να φάω(τα βουλητικά ρήματα συντασσονται με υποτακτική--εως τώρα βεβαια!)και γενικα τρελα -αντιαισθητικά γραμμενες λεξεις..ΝΑ Σ υπενθυμίζω τα λόγια γνωστου Αμερκανου πολιτικου"Οι Έλληνες ειναι επικινδυνοι.Για να τους αντιμετωπισουμε πρεπει να καταστρεψουμε τα δυο βασικά τους σττοιχεια-την γλώσσα και την θρησκεια(φυσικά δεν χρειάζεται να αναφέρω πως τα ιδια έχουν χιλιοειπωθει από τους πανεξυπνους Εβραιους(το τι καθαρματα αποδειχτηκαν ειναι αλλο θέμα-στο θέμα του μυαλού δν παιζονται)--Πραγματικά όμως το θέμα καλύπτει περιοχή μεγαλύτερη απο όσο νομίζεις.....Δεν ειμαι μεγαλοιδεάτισα-στην ουσια απεχθανομαι αυτο που η Ελλαδα και ο "θεος" της πρεσβευει--ομως η Αρχαια Ελληνικη παιδεια --ωωωω αυτη ειναι αλλο-πολυ πιο γευστικό και απαγορευμενο φρουτο-ειναι το μήλο τησ Εδεμ μας--Να συνειδητοποιησεις καημε πως η εξουσια δεν θέλει σκεπτομενους ανθρώπους (γλωσσα=σκεψη αρα ως προς την γλώσσα σημειώσατε Χ )....(Να ναι καλά και ο Καποδιστριας που ιδρυσε και 5-6 σχολειακια-και κατεβηκαν οι Ελληνες απο τα δέντρα στα οποία ως γνήσιοι πρωτόγονοι κατοικούσαν!)...Οσον αφορα την Πρωτόπλαστη--Τα αρχαια διδάσκονται και εξετάζονται ως ενδοσχολικό μεχρι και την τρίτη λυκείου--μόνο στην θεωρητική ειναι μάθημα κατευθυνσης-ομως τόσο τα παιδια τησ τεχνολογικής όσο και της θετικής μπορουν να επιλεξουν ιστορια η λογοτεχνια ως εκτο εξεταζομενο πανελληνιως μαθημα κατι π ποτε δεν γινεται (και σωστα κατα την γνωμη μ)..αλλα ειναι πλεον σιγουρο οτι στα επόμενα 4 χρονια ,αν οχι νωρίτερα, το συστημα θα αλλαξει-το λυκειο 3 χρονια με όλα τα μαθήματα και χωρίς κατευθύνσεις΄και ενας προπαρασκευαστικός για το πανεπιστημιο χρονος(μονο με μαθηματα που θα χρειαστει ο μαθητής για το πανεπιστημιο)..

Θερμή παράκληση-Διαβαστε to βιβλίο του Orwell----1984-Ο μεγάλος Αδελφός---Τα σπάει -θα τρελαθείτε!

zanzibar είπε...

"Είναι μεγάλος ο γιαλός
είναι μακρύ το κύμα
είναι μεγάλος ο καημός
κι είναι πικρό το κρίμα". Αφιερωμένο!!!!!
Θα με τρελάνεις καημέ μου καλοκαιριάτικα; Είμαι κι εγώ βέβαια με τα κολλήματά μου αλλά εσύ βρε παιδί μου ξεπερνάς κάθε όριο. Να σου στείλω παλιές δικαστικές αποφάσεις με πολυτονικό σύστημα και "ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ" και "ΕΚΡΙΘΗ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΘΗ" να σου φύγει ο νταλκάς;

ΠΡΩΤΟΠΛΑΣΤΗ... είπε...

@seisaxtheia
Απο το 2001 (που εφαρμοστηκε αυτο συτημα) μεχρι και το 2006 δεν υπηρχαν αρχαια γενικης παιδειας στη γ' λυκειου. Απο το 2007 προστεθηκε ο Θουκυδιδης, αλλα δε νομιζω οτι δινεται ιδιαιτερη προσοχη, ο,τι συμβαινει δηλαδη σε ολα τα μαθηματα που εξεταζονται σε ενδοσχολικο επιπεδο.
Ελπιζω να αλλαξει αυτο το ηλιθιο συστημα προς το καλυτερο. Διαβαζεις χωρις να μαθαινεις, αυτες ειναι οι πανελληνιες...

Καημος είπε...

@jacki θερμή καλημέρα!
Σε παρακαλώ μη το κάνεις αυτό με τα ιιι!!!
Τρωμάζοοοοοοοο!!!!

Καημος είπε...

@σεισάχθεια, ειλικρινά θα ήθελα άνθρωποι σαν εσένα να ξεκινήσουν μια κίνηση (με όλους εμάς τους "ρομαντικούς" αλλά όχι αρκετά σχετικούς) που να ζητάμε τα αυτονόητα.
Είναι αλήθεια ενοχλητικό με αυτό το θέμα να μην ασχολείται κανείς.
Και ακόμα πιο ενοχλητικό το γεγονός ότι για να ακούσεις σωστά ελληνικά θα πρέπει να κοιτάξεις ή πίσω (σε παλιότερα κείμενα) ή τέρμα δεξιά (εκδόσεις Γεωργιάδη ας πούμε).
Και φυσικά δεν θέλω να δω τα τωρινά βιβλία γλώσσας! Τρομάζω και μόνο στη σκέψη...

Καημος είπε...

@zanzibar καλημέρα!
Μην τάζεις αν δεν είσαι έτοιμη να εκπληρώσεις την υπόσχεσή σου!
Ασφαλώς και θα ήθελα!
Λατρεύω και τις παλιές εκφωνήσεις θεμάτων μαθηματικών οι οποίες κατά τη γνώμη μου είναι πρότυπα γραμματικής και συντακτικού και πολλές φορές και μόνο από την (ακριβή κατα τον τρόπο που η σωστή χρήση της γλώσσας επιτρέπει) διατύπωση σε καθοδηγούν στη λύση

One happy dot είπε...

Είσαι επαναστάτης του σήμερα μονο που η ορμή και η διάθεσή σου ξεκινάει από το μακρινό χθές και το αύριο είναι πολύ κοντινό για τα όριά σου! Καλησπέρες συντηρητικά επαναστατικές! :) :)

Καημος είπε...

@onehappydot,έχεις απίστευτα κέφια αυτές τις μέρες,ε;
Σε ευχαριστώ για την περιγραφή μου!
Τη λάτρεψα!
Άσε που είσαι η μόνη που εμβάθυνες στο κυρίως θέμα που είναι η ανησυχία μου και το ανάστροφο χάσμα γενεών που βιώνω...με αφορμή αυτές τις γλωσσικές μου ανησυχίες
Είσαι το κάτι άλλο παιδί μου, πάει και τελείωσε!!
Καλησπέρες επαναστατικά συντηρητικές λοιπόν!!

Nikos.Lioliopoulos είπε...

Χρόνια τώρα ανρωτιέμαι τι κακο υπάρχει με το μονοτονικό . Τι πιο ωραίο πραγμα απο το να απλουστευουμε τη γραφή χωρις να πειράζουμε το νόημα. Πιστευω δε οτι είναι μια ψευτοκουλτουριάρικη στάση
ανθρώπων ομως πλήρως υποταγμένων στο mainstreem . Ενα ψευτο -άλωθι μόρφωσης.
Και δυστυχώς με την αποψη μου αυτή , με απογοήτευσες στην πρώτη μου επίσκεψη σε ενα σαιτ με πανέξυπνο και πολλά υποσχόμενο τίτλο.
Συγνώμη για την κριτική .
Καλημέρα.

Καημος είπε...

@nikos.lioliopoulos καλημέρα και καλωσόρισες.
Δεν ξέρω αν σε απογοήτευσα αλλά ειλικρινά δεν γράφω για να γοητεύσω τους αναγνώστες. Ιδιαίτερα από την πρώτη τους επίσκεψη.
Χαίρομαι όμως ιδιαιτέρως να έχω αναγνώστες που κάνουν τον κόπο να σημειώσουν την διαφωνία τους και δεν πάνε απλά στο επόμενο ιστολόγιο.
Στο θέμα μας όμως.
Δεν είναι πάντα καλύτερο και το απλούστερο.
Αν κατάλαβαίνω καλά ασχολείσαι με τη γεωργία.
Τί γνώμη έχεις για τα μεταλλαγμένα;
Απλούστερα δεν είναι;
Και πιο εύκολα, και πιο φθηνά.
Αλλά όχι και καλύτερα.
Όχι νοστιμότερα.
Η υπεραπλούστευση της γλώσσας δεν είναι σήμερα (που η πρόσβαση στη γνώση και την πληροφόρηση είναι αυτονόητη) αναγκαία.
Η χρήση του μονοτονικού (με ροπή στο ατονικό)είναι απλή και εύκολη. Αλλά η γλώσσα χάνει.
Είναι σαν καρπούζι χωρίς κουκούτσια. Πιο εύκολο να το φας αλλά πιο "άνοστο"!
Κατανοώ τις αντικειμενικές δυσκολίες που όλοι έχουμε στον να βγούμε από μια ρουτίνα και να δυσκολέψουμε την καθημερινότητά μας. Η δουλειά, τα καθημερινά προβλήματα και υποχρεώσεις, οι συμπλιγάδες που αυτό το κράτος μας αναγκάζει να περάσουμε και για το απλούστερο είναι παράγοντες που εύκολα μπορούν να σε οδηγήσουν να μου πεις: "δεν μας παρατάς ρε καημέ με το πολυτονικό σου"!
Αλλά ακριβώς αυτό είναι και το θέμα μου!